sagor på söndag på svenska

 Många lärarkollegor frågor var de kan hitta intressanta sagor att berätta för sina elever. Världen är full med berättelser och jag tycker om att lära nya hela tiden. Då delar jag gärna med mig av veckans saga på svenska. Här kommer en folksaga från Kina som jag läste i boken Peace Tales av Margaret Read MacDonald.




Ute på den afrikanska savannen trampade en elefant förbi och stannade upp när hon fick syn på en färggrann kolibri som låg platt på ryggen på marken. Fågelns små fötter lyfts upp i luften.


"Detta ser visst konstigt ut. Vad gör du, lilla kolibri?" frågade elefanten.


Kolibrien svarade:

”Har du inte hört? Jag fick höra imorse att himlen kanske faller ner idag. Och jag vill vara redo. ”


Elefanten skrattade och hånade den lilla fågeln.

"Vem har sagt det? Hur kan du tro på sådant trams? Tror du att de små fötterna skulle kunna hålla upp himlen?"


"Jag kan kanske inte hålla up himlen alldeles själv,", svarade kolibrin.

”Men jag gör så mycet som jag kan. Och det här är vad jag kan göra idag.”


Vad tror du att elefanten gjorde då? Gick och lade sig också på ryggen med fötterna i luften? Eller gick sin väg? Vad skulle du göra? Finns det andra saker som vi måste hjälpas åt för att få stor effekt? Vem skulle du vilja hjälpa och med vad?


Comments

Popular posts from this blog

The Journey to TaeLandia begins

Testing Digital Tools... Adobe Spark

Tiddalick the Frog... an Australian folktale